Hankiss

„Nem értem, hogy az emberek miért félnek az új eszméktől. Én a régiektől félek.” (John Cage)

      A "valódi" és az "igaz"

      2013.01.22. 19.16 - hankiss

      Unos-untig idézgetjük József Attila Thomas Mann üdvözlése című versének azt a bizonyos öt sorát: 

      az igazat mondd, ne csak a valódit,
      a fényt, amelytől világlik agyunk,
      hisz egymás nélkül sötétben vagyunk.
      Ahogy Hans Castorp madame Chauchat testén,
      hadd lássunk át magunkon itt ez estén.

      Szépek, szíven ütnek, de végiggondoltuk-e, hogy mit is jelentenek ezek a sorok? Mit jelent az, hogy „az igazat mondd, ne csak a valódit”? Mi a különbség az „igaz” és a „valódi” között? Mire gondolhatott a költő? Van valami a valóság, a mindennapi valóság mögött, ami más, több, értékesebb, „igazabb”, mint ez a valóság? 

      • Talán a dolgok rejtett összefüggése, aminek létét mi legfeljebb csak sejtjük, reméljük?
      • Az életnek valami rejtett törvényszerűsége, ami mozgatja, szabályozza, irányítja a világot?
      • A zavaros mindennapokba belevesző életünknek valami rejtett értelme?
      •  Valami „transzcendencia”, valami, ami több, igazabb, fontosabb, mint mindennapi gondjaink-örömeink monoton sora?
      • Valami igazi, értékes, fontos, nagyszerű, vigasztaló, ami átsugárzik az élet zűrzavarán, monotóniáján? Amitől áttetszővé válik s átszellemül a valóság.

      Valamiféleképpen ugyanezzel a kettősséggel, dualitással kapcsolatban idézi  Pilinszky, Rilkét: „Rettenetes – írta Rilke --, hogy a tények miatt sose tudhatjuk meg a valóságot.”[1]  Mások a szavak, de mintha ugyanarról volna szó. Mintha Rilke is arról írna, hogy a mindennapi élet efemer tényei (Józsefnél a „valóság”) eltakarják azt, ami igazán fontos, a mélyen fekvő, rejtett, igazi valóságot (Józsefnél az „igazat”).

      Nem azzal a szomorú képtelenséggel állunk-e itt szemben, hogy élünk, de nem tudjuk, hogy miről szól az életünk? S csak néha sejlik föl, sugárzik föl ez a rejtett értelem, vagy az értelem sajgó hiánya.

                                                                                         (A Nincsből a Van felé)



      [1] Pilinszky János (1974). Végkifejlet. Versek és színművek. Budapest: Szépirodalmi. Az idézet a borítón olvasható.

       

       

      Kommentek:

      A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

      Bemutatkozás

      Igen tisztelt Hölgyeim és Uraim,
      Kérem, ne számítsanak valami nagyon komoly és komolykodó blogra.
      Gondolkodni és játszani akarok. Úgy is mondhatnám, hogy játszani akarok a gondolatokkal, az emberekkel, a világgal, a szavakkal, az élet fontos és nem annyira fontos kérdéseivel, triviális és tragikus mozzanataival. Megkérdezem majd azt is, hogy vajon miért olyan a borospohár alakja, amilyen, de azt is, hogy hol s miért futott az ország sorsa vakvágányra- Vagy azt, hogy vajon lehet-e választ adni egy nagyon nehéz kérdésre. Arra, hogy: Mi lehet az emberi élet értelme?
      Vagyis leírom mindazt, ami éppen eszembe jut, vagy eszembe se jut.

      süti beállítások módosítása